SFK GRIPEN

Remember Me

Dagbok 2017

2017-09-17 KM7 Sillfiske och KM8 Artfiske

Sill och Artfiske på samma dag och det tillsammans med SFK Spinnaren där vi skulle ha en klubbtävling mellan klubbarna i artfiske för första gången. Det började bra med att båten inte var inne när vi kom men så skulle de komma ifrån Malmö med M/S Amigo och den kom ett par minuter försenad. Vi blev 10 st ifrån SFK Spinnaren och vi var 13 st så vi fick ihop till 23 st deltagare. Vi lastade ombord och så gav vi oss ut på Öresunds vatten för att börja sillfisket. Vi hade beslutat att vi fiskar 2 timmar sill, räknar in sillen och sedan börjar artjakten men att vi räknar in de arter som vi får under sillfisket men ingen får fiska efter annat än sill. Fjärsing, havsöring och lax räknades inte, de två sist p g a att de är fredade vid denna tid och vi inte ville ha riktat fiske efter dem. Jakten på sill visade sig inte vara det lättaste idag, lodet var i det närmaste tomt på fisk. Mohamed gjorde några tappra försök och på ett ställe visade lodet på ett mindre fiskstim men tillräckligt stort för att göra ett försök, en sill kom där upp!! Han började kryssa runt och leta efter sill men ingenting syntes på lodet. Vi beslöt att avsluta silletandet och försöka att hitta andra arter och på väg till de olika ställena så höll han utkick efter eventuell sill på lodet. Vi åkte över mot Danska sidan för att testa de kända ställenna med plattfisk men inte heller de var riktigt på hugget. Han försökte att hitta fisk men vart han än stannade så blev det några enstaka och av torsk såg vi endast ett par för små och en godkännd. När vi hade kuskat runt och letat och testat men det kom inte upp några mängder började en del muttra och man kan förstå att de var besvikna då fisket var så uruselt men det finns tyvärr dessa dagar med. Mohamed försökte att hitta fisk, han testade på djupet, det grunda och mitt emellan men inte mycket syntes på lodet. Två åskväder drog upp längs sundet, det ena på Danska sidan och det andra över Malmö och det mullrade och blixtrade en del över land men mitt på sundet var det fint väder.

Silltävlingen kommer att gå till historien, Conny vann denna tävling överlägset med sin enda sill - hur kan man bara vinna en silltävling på en enda sill?? har detta hänt någon gång!? Det var för övrig den enda sill som kom upp på hela båten!! I arttävlingen kom det upp 10 arter, Makrill 7st (Lennart fick en fin makrill på 735g), Torsk 1st, Sandskädda 13 st, Skrubba 4st, Rödspätta 5st (Micke fick en fin spätta på 725g), Knot 6st, Sill 1st, Sej 1st, Vitling 30st, Bleka 1st det ger oss totalt 69 godkännda fiskar. i den interna arttävlingen så vann Therese med 5 arter och 57 poäng. På andra plats kom Micke med 4 arter och 47 poäng. Tredje platsen delades mellan Lennart och Conny som även de fick 4 arter och 45 poäng. I tävlingen mellan Spinnaren och Gripen så gick Gripen segrande ur striden när de 4 bästa i varje klubb räknas in, Gripen fick 194 poäng och Spinnaren 92. Gripen fick därmed den första inteckningen i det nystifftade vandringspriset. Vi hade även en prisutdelning till de tre bästa i artävlingen oavsett vilken klubb dessa tillhörde och där vann Therese med sina 57 poäng, hon fick ett presentkort på Giganten. På andra plats kom Micke med sina 47 poäng och han fick fiskeprylar och tredje platsen delade mellan Lennart och Conny som hade 45 poäng vardera och även de fick var sin fiskepryl. I lagtävlingarna så blev det så att i KM7 vann lag nr 2 på en sill... De tar därmed ett stort skutt och har nu 30 poäng. Lag nr 1 står kvar på 24 poäng och lag nr på 23 poäng. I KM8 så vann lag nr 2 på 143 poäng och ökar på sin ledning och har nu 35 poäng. Lag nr 3 kom på andra plats med sina 106 poäng och har nu 27 poäng. Lag nr 1 fick ihop till 105 poäng och även det ger dem 27 poäng. Det är nu två tävlingar kvar och tack vare denna silltävling så verkar det som om lag nr två  ser ohotad ut men vem vet det kanske blir en annan bomturs tävling vilket vi inte hoppas på. Deltagare:(Therese Lahti, Michael Hammarlund, Conny Lindqvist, Lennart Bundy, Patrik Rickard, Johannes Rehn, Bengt Fransson, Karl-Åke Månsson, Kjell Olsson, Göran Brandt, Veikko Lahti, Kurt Grip och Stig Göransson samt 10 st från SFK Spinnaren)

2017-08-27 Fritt havsfiske i Kattvik

Denna gång blev det till att testa fisket utanför Kattvik. Förr om åren åkta man upp hit för att fiska makrill men det fisket har inte varit allt för bra på senare år, istället så har man kunnat fiska makrill i större mängder ifrån land i Malmö. Det vi tycker är trevligt med turen är att man tuffar iväg i en fiskebåt och att man själv styr och letar efter fisk. Dagens tävling var en arttävling så det gällde att jaga runt och få så många olika arter som möjligt. Makrill, torsk och sandskädda trodde vi inte att det skulle vara några problem att leta upp men makrillen var svårflörtad och någon torsk såg vi inte alls till. Väderprognosen inför dagen var att vinden inte skulle vara allt för hård men att det kunde ev komma en regnskur, vilket det gjorde. Vi beslöt även att tobis skulle få räknas in i arttävlingen även om våra regler säger annat, det är trotts allt en art. Fjärsing beslöt vi dock att den inte skulle räknas. Efter sex timmars fiske kunde vi så konstatera att vi hittade totalt 7 arter, Makrill 16st, Sandskädda 1st, Skrubba 1st, Knot 2st, Vitling 5st, Tobis 2st och Stensnultra 1st. Den av oss som lyckades bäst denna gång var Patrik som fick 3 arter och 33 poäng. Sedan kom Sven-Erik och Micke på delad andra plats med 3 arter och 30 poäng. Lagsegern gick till lag nr 3 som fick ihop 90 poäng och har nu 23 poäng. På andra plats kom lag nr 1 med 54 poäng och det ger dem 24 poäng totalt. På tredje plats kom lag nr 2 med 46 poäng som ger dem 25 poäng och ledning men de andra är inte långt efter. Deltagare:(Patrik Rickard, Sven-Erik Rickard, Michael Hammarlund, Göran Brandt, Bengt Fransson, Johannes Rehn, Kjell Olsson, Lennart Bundy, Veikko Lahti, Evert Bengtsson och Stig Göransson)

KM-1 2017-03-26 Bottenmete

Det blev inget pimpelfiske i år heller så det blev till att ta till reservfisket, bottenmete. Den 26 mars hade vi satt som sista datum och det fick det bli och då ingen is fanns så blev det bottenmete. Vi tänkte prova på Västhamnen då fisket i Malmö hamnar inte är så lyckade många gånger. Vi blev 8 st till detta fiske och vi fick plats på piren även om ryktet säger att där är det många gånger svårt att komma till för det är så mycket folk men kanske för att vi även var på plats när de öppnade. Fisket visade sig vara mycket bättre än i hamnarna i Malmö och det blev många spöböj men även många sandskäddor under måttet. Dagens segrare blev Patrik med 16 godkännda fiskar. På andra plats kom Conny med 13 st. Tredje platsen tog Kurt framför Göran som båda fick 11 st men Kurts vägde mer totalt. Totalt kom det upp 67 plattfiskar. Lagsegern gick till lag nr 2 som fick 38 st. På andra plats kom lag nr 1 med 19 st och lag nr 3 fick 10 st. Deltagare:(Patrik Rickard, Conny Lindqvist, Kurt Grip, Göran Brandt, Karl-Åke Månsson, Evert Bengtsson, Michael Hammarlund och Lennart Bundy)

KM-5 2017-06-03 Mete i Sege å

Likt 10 små ...... så trillade en del bort eller dök inte upp fast de var anmälda, en hade ordentlig orsak då han låg på sjukhus. Vi 8 som kom fick ett mycket trögt fiske där det var långt mellan huggen trotts allt mäskande. Även om det var trögfiskat så kom det till slut upp lite fisk även om det inte var några mängder. Vi fick även en bra dag fast någon större värme inte letade sig fram och blåsten gjorde sitt för att dra ner på värmen så var det trotts det en trevlig dag. Efter tävlingen grillade vi lite korv som alla stoppade gluppskt i sig att kaffet och fikat kom i lite skymundan men lite gick det åt. Dagens segrare ble Patrik som efter att ha flyttat tillbaka in hittade en plats med lite större fisk coh fick ihop till 4 780g. På andra plats kom Göran med 4 200g och tredjeplatsen knep Evert med 1 260g. 7 man fick fisk av oss 8 och tillsammans fick vi 12 470g. Lagsegern gick till lag nr 2 som fick ihop till 6 340g och har nu 22 poäng och späder på sin ledning. Lag nr 1 kom sedan på andra plats med 4 780g (Patriks fiskar) och har nu 20 poäng. Lag nr 3 skrapade ihop till 1 350g fisk och det ger dem 18 poäng totalt. Deltagare:(Patrik Rickard, Göran Brandt, Evert Bengtsson, Michael Hammarlund, Conny Lindqvist, Kurt Grip, Karl-Åke Månsson och Stefan Rosenström)

KM-4 2017-05-13 Horngädda

Det blev en blåsig tillställning årets horngäddefiske. Vi samlades vid badet på Östersjösidan och där låg vinden på rätt bra och vågorna slog upp över piren ibland men skam den som ger sig, vi 12 som hade kommit gav oss ut och skulle fiska horngädda men efter en halvtimme kunde vi konstatera att det fanns inga mängder av horngäddor på plats och det var inte speciellt trevligt och lättfiskat. Ett beslut togs och alla var med på att vi flyttar över på Öresundssidan istället. Det visade sig vara ett bättre val och där var det mer horngäddor hemma även om de var svårtrugade att locka till hugg. Patrik var den som fick 25 horngäddor vilket han fick 10 min innan tävlingstidens slut och med detta så vann han dagens tävling. På andra plats kom Sven-Erik med 16 st och på tredje Stefan med 13 st. Totalt så fick vi 102 horngäddor. Lagtävlingen gick till lag nr 1 som fick 49 horngäddor och de har nu 16 poäng. Lag nr 2 kom på andra plats med sina 29 horngäddor och det ger dem 18 poäng och en ledning i lagtävlingen. Lag nr 3 fick ihop till 24 horngäddor och har nu 15 poäng. Deltagare:(Patrik Rickard, Sven-Erik Rickard, Stefan Rosenström, Evert Bengtsson, Göran Brandt, Conny Lindqvist, Lennart Bundy, Michael Hammarlund, Kjell Olsson, Kurt Grip, Karl-Åke Månsson och Stig Göransson)