SFK GRIPEN

Dagbok 2018

2018-10-18 - KM i torskfiske med M/S Tumlaren

Torskturen brukar vara populär men i år blev vi bara 10 ifrån Gripen och 7 från Spinnaren. Vi åkte med Tumlaren II och fick en lite gungig tur då det blåste omkring 6-8 s/m med lite hårdare byar. Uffe testade på att par ställen men vi inte träffade på någon fisk av storlek så det fick bli Danska sidan och Flackfort, det tar en stund att gå dit ifrån Limhamn så det blev mycket fiskesnack och taktik snack om hur man skulle lägga upp det hela. Vi kom dit samtidigt som Linda ifrån Landskrona. Uffe la sig vid sidan om och efter att par flytt gav sig Linda av igen då det inte hände mycket, Uffe valde att ligga kvar och testade ett nytt ställe och då hände det saker. Vi fick sedan ett kanon fiske och där det blev problem att välja vilka man ville behålla och vilka som man skulle släppa tillbaka. Många fina torskar på 3-5 kg kom upp och störst fick Veikko, en fin firre på 6,7 kg. En annan som vi räddade dagen på var Simon i SFK Spinnaren, han var mycket ledsen då folk runtomkring fick fisk men han ingenting. Micke gav han en röd/svart shadjigg och sa hur han skulle fiska med den och det dröjde inte länge innan en glad Simon kom rusande då han hade fått sin första torsk någonsin, ingen stor torsk men godkänd. Han fick senare ett fint hugg när han pilkade med sin jigg, en torsk på nästan 3,3 kg så hans dag var räddad.

Dagens segrare blev Patrik som fick totalt 17 st, på andra plats kom Stefan med 13 st. På tredje plats kom Kjell med 11 st och på 4:e plats kom Micke med 10 st. Alla fick fisk den här dagen och den var fin. Lagsegern gick till lag nr 1 som fick ihop till 41 torskar och som därmed avslutade med 39 poäng och tog hem lagsegern. På andra plats kom lag nr 3 som fick 35 torskar och avsalutar med 30 poäng och andra plats i lagkampen. På tredje plats kom lag nr 2 med 12 torskar och deras slutpoäng blev 26 poäng. Slutligen så lag nr 4 som med sina 3 torskar tog sig upp till 15 poäng. Deltagare:(Patrik Rickard, Stefan Rosenström, Kjell Olsson, Michael Hammarlund, Lennart Bundy, Göran Brandt, Johannes Rehn, Veikko Lathi, Karl-Åke Månsson och Therese Lathi + 7st från SFK Spinnaren)

Med alla resultat klara så ser vi att Patrik blev klubbmästare med sina 85 poäng och även tog hem tävlingen flest antal segrar, vi gratulerar honom till vinsterna. På andra plats kom Micke med 61 poäng och på tredje plats kom Stefan med 50 poäng.

2018-10-14 - KM i bottenmete

Äntligen så blev det dags för en av årets höjdpunkter, bottenmete ifrån båt. Det är ett mycket roligare fiske än det som sker ifrån hamnar man är mer aktiv och är med på ett annat sätt. Vi delade båt med SFK Spinnaren och vi blev 12 man ifrån vardera klubb. Som "vanligt" skulle vi åka med Vandia och Thomas och vi hoppades på ett rätt bra fiske men tyvärr så fick vi degradera det till ett hyfsat fiske. Som alltid så blev det en snabb tur över till Helsingör för att fixa borstmask och sedan så började fisket. Stundtals så var fisket rätt bra med många hugg och fiskar men det var lite långt mellan dem och de stora lyste med sin frånvaro utom i ett undantag och det var Ola i Spinnaren som fick ett dasslock till rödspätta men som var aldeles för mager så efter en försiktig kroklossning så fick den friheten åter. Vi hade ett lätt blåsig tur med slutvindar på omkring 7 s/m. Dagens segrare blev Patrik Rickard med 22 godkända. På andra plats kom Micke med 15 st och tredje plats gick till Stefan som hade 13 st. Totalt så fick vi upp 110 godkännda plattfiskar fördelade på 44 sandskäddor, 15 skrubbor och 51 rödspättor. Vinnande lag blev lag nr 1 med 43 godkännda och har nu 34 poäng. På andra plats kom lag nr 3 med 37 flatfiskar och de har nu 26 poäng och stärker sin andraplats, förstaplatsen är redan klar - det är lag nr 1. Lag nr 2 tog tredje platsen med sina 23 plattfiskar och det ger dem totalt 23 poäng. Även lag nr 4 fick fisk och med sina 7 plattisar så fixar de så att de nu har 13 poäng.

Deltagare:(Patrik Rickard, Michael Hammarlund, Stefan Rosenström, Göran Brandt, Bengt Fransson, Veikko Lathi, Karl-Åke Månsson, Krister Rehn, Lennart Bundy, Johannes Rehn, Kurt Grip och Kjell Olsson samt 12 st ifrån SFK Spinnaren.

Läs mer: 2018-10-14 - KM i bottenmete

KM-7 2018-09-30 Sillfiske

Då var det så dags för årets sillfiske. Vi skulle fiska med Rååbåtarna och hade blivit tilldelad båten Confident. Vi fiskade tillsammans med SFK Spinnaren och vi fiskade mellan 8-12. Väderutsikterna inför dagen var att det skulle bli en hel del blåst men det skulle inte vara några problem fick vi besked på. Vi åkte över och la oss i lä vid Ven och här hade vi kontakt med sill i ca 2 timmar innan den försvann, vi trodde det skulle bli stora och fina sillar då det började bra med den storleken men den blev mindre och mindre innan stimmen blev så små att man endast fick strösill. Han drog då vidare upp mot Helsingborgshållet där det låg ett gäng båtar som hade hittat mer sill och det visade sig vara av lite större storlek så de sista 20 minuterna blev det saltesill för många. Vi hade bara 2-timmar tävling och sedan skulle vår sill räknas in så att silen tog slut så lägligt var nästan beställt. Därefter var det fritt fiske resternade tid. Dagens segrare blev Micke som fick 61 st. På delad andra plats kom Kurt och Stefan med sina 43 sillar. Lagsegern gick till lag nr 3 som hade 132 sillar och de har nu 22 poäng. På andra plats kom lag nr 1 med sina 110 sillar och har nu ointagliga 29 poäng. Tredjeplatsen gick till lag nr 2 som fick 39 st och de har nu 20 poäng. Lag nr 4 fick 35 sillar och de har nu 11 poäng. Totalt under denna tävling komn det upp 316 sillar. Deltagare:(Michael Hammarlund, Kurt Grip, Stefan Rosenström, Karl-Åke Månsson, Lennart Bundy, Evert Bengtsson, Kjell Olsson, Göran Brandt, Johannes Rehn, Therese Lathi samt 9 deltagare ifrån SFK Spinnaren.)

2018-06-03 KM i Mete

Mete i Sege å, det är med blandade känslor som man metar här. Fisket kan vara riktigt bra men man får sanera sina keepnet m m efteråt, de luktar inte rosenvatten om man säger så. Vi fick i alla fall en mycket trevlig dag med strålande sol som såg till att bränna våra bleka hyar. Vi skulle fiska mellan 10-14 och mäskning fick påbörjas 15 min innan start. Spön tacklades upp och flöten vikades in, maggot silades och delades upp, ja det var aktivitet in i det sista innan det var dags att gå ut och ta plats. Conny och Patrik gick ut till bron men vi andra stannade kvar där vi ställt bilarna. Själv hade jag napp under hela tävlingen men de var inte lätta att få på kroken och de man fick var inte av den tyngre kalibern. Vi fick besök av Bengt från Spinnaren som tog en sväng förbi för att se hur det gick. Goja, Micke och Isak kom även och kollade, de hade själva varit ute på havsöringsfiske men ingenting hade de kännt eller sett. Micke tog en tur ut till Patrik och Conny och kom tillbaka senare och rapporterade att de båda hade stått och drillat var sin brax men de tappade båda sina fiskar. När vi räknade in så visade det sig att Patrik vann med 2350g. På andra plats kom Micke med 1400g och trea blev Conny med 1190g. Totalt blev det 6060g fisk. Lagtävlingen gick till lag nr 1 som fick 2660g och som fortsätter sin oavbrutna segersvit, de har nu 25 poäng. På andra plats kom lag nr 2 med 1150g och det ger dem 17 poäng totalt. På tredje plats kom lag nr 3 med 1400g och även de har nu 17 poäng men lag nr 2 har fler andraplatser så det ger dem en liten fördel. Även lag nr 4 fick fisk, 450g och har nu 9 poäng. Deltagare:(Patrik Rickard, Michael Hammarlund, Conny Lindqvist, Evert Bengtsson, Karl-Åke Månsson, Kjell Olsson samt Kurt Grip).

2018-04-20--22 Brostorp

Ja då har vi varit uppe och fiskat i Brostorp, vi hade som vanligt en mycket trevlig helg med blandat fiske. För en del gick det bra för andra inte alls. Ett gäng åkte upp på fredag FM och träffade Kennth och bara tog det lugnt innan de började fiska. Övriga droppade in allt eftersom. När det närmade sig 19-tiden var grillen igång och det grillades hamburgare som vi avnjöt i halvdunklet, utlottning för utgång fixades och sedan drog pokergänget igång men det var inte samma fart i dem som vanligt, kan bero på diverse förkylningar.

Läs mer: 2018-04-20--22 Brostorp

2018-05-12 KM i Horngädda

KM i horngädda är en av årets höjdpunkter, dessa snabba och kämpande silvertorpeder är alltid lika roliga att fiska och de är även en mycket god matfisk. Vi hade först tänkt vara på Trelleborgssidan men det blev ändrat till Öresundssidan då rapporterna var att fisket var bättre på den sidan. Vi blev 10 man som kom på detta fiske. Vi fiskade 8-12 och vi hade strålande sol fram till 11:30 då molnen bröjade torna upp sig från ingen stans. Efter halva fisketiden så var förste man klar, Patrik hade då tagit 25 st. Vi körde Catch and Release och behöll bara de fiskar vi ville ha vilket gjorde att en del inte hade all fisk avv väga in vid särskiljning så man fick väga in vad man hade. Conny var sedan näste man till 25 men sedan tog det stopp. Stefan kom nästan ända fram men stannade på 24 men det räckte till en tredje plats. Lag 1 gick segrande ur lagtävlingen med sina 59 horngäddor och har en ännu obruten svit av segrar vilket ger dem 20 poäng. Lag nr 2 med 39 st och det ger dem 13 poäng och en tredje plats än så länge. Lag nr 3 kom på tredje plats med sina 29 horngäddor och har nu 14 poäng, en poäng mer än lag nr 2 och har kvar sin andra plats. Lag nr 4 kom sist med sina 11 horngäddor och de har nu 7 poäng. Deltagare:(Patrik Rickard, Conny Lindqvist, Stefan Rosenström, Karl-Åke Månsson, Evert Bengtsson, Michael Hammarlund, Lennart Bundy, Kurt Grip, Göran Brandt och Stig Göransson)

KM-1 2018-02-11 Pimpelfiske

Så blev det äntligen is som räckte för att hålla ett KM och en tävling mot SFK Spinnaren och det åtrovärda vandringspriset "Keramikabborren". Det blev lite snabbt att kalla ihop till folk men vi fick ihop till 6 st ifrån Gripen och 2 ifrån Spinnaren samt Sven-Erik. Då det även skulle bli en tävling Gripen/Spinnaren så valde två av oss i Gripen som är medlemmar i båda klubbarna att fiska för Spinnaren så det blev 4 i vart lag. Sjön för dagen blev Vaxsjön vid Frostavallen som det sas kunde hålla en bra is. Vädret för dagen var gråmulet med lite dimma på morgonen och omkring nollan. Det blåsiga väder som innan var lovat höll sig tack och lov väck större delen av tävlingen och den nederbörd som även var utlovad kom en stund efter det att vi packat ihop och åkte hem. Isen var 8cm kärnis och även om det inte är normalt pimpeltjocklek för tävling så beslöt vi att gå it då vi misstänkte att då det var fin kärnis så skulle den mer än väl hålla för oss samt att nästa helg skulle det vara för sent då nytt blidväder var på väg in.

DSC 0039a

Läs mer: KM-1 2018-02-11 Pimpelfiske

2018-04-29 KM i Torskfiske

Då var det så dags för årets första torsktur med M/S Tumlaren II och Uffe. Vi hade fisketid 8-15 vilket för vissa känns som en låååång tid medan det känns som en mycket kort tid för andra. Vi samlades vid kaj 07:30 och var snabbt ombord och började fixa med spön m m. Vi delade båt med SFK Spinnaren och tillsammans blev vi 27 st. Tyvärr så hade en dimma som inte fanns med i några prognoser lagt sig över sundet så de startplatser som Uffe hade tänkt sig var inte att tänka på då de låg i farvattnen för de större fartygen, det fick bli Dragör. Vi tog oss dit och ju närmare Danmark vi kom ju mer släppte dimman. Ett stopp vid fyren innan bron resulterade i ett par torskar men vi drog vidare till Dragör. Ett par drivor visade sig att det var inte mycket fisk hemma så vi tuffade vidare mot vindmöllorna utanför Köpenhamn. Häruppe fick vi ett hyfsat fiske med bra storlek på torsken 2 - 4 kg, störst torsk fick Johannes på 4,2 kg.